Sirkusmatematiikka on kehitetty toteuttamaan sekä lukion että peruskoulun uusinta (2014) opetussuunnitelmaa. Tässä kirjoituksessa perehdytään enemmän peruskoulun opetussuunnitelmaan ja siihen, millä tavoin sirkus opetusmenetelmänä sitä toteuttaa. Opetussuunnitelmasta nostetaan esille olennaisia kohtia ja niiden toteutuminen esitellään konkreettisen esimerkin avulla.
Opetussuunnitelman tulkitseminen voidaan aloittaa sen oppimiskäsityksestä. OPS:n oppimiskäsitys perustuu siihen, että oppija on aktiivinen toimija, joka oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itenäisesti että yhdessä muiden kanssa.
Kieli, kehollisuus ja eri aistien käyttö ovat ajattelun ja oppimisen kannalta olennaisia. Uusien tietojen ja taitojen oppimisen rinnalla oppilas oppii reflektoimaan oppimistaan, kokemuksiaan ja tunteitaan. Myönteiset tunnekokemukset, oppimisen ilo ja uutta luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista.-OPS2014
Perusopetuksen laaja-alaisessa osaamiskokonaisuudessa oppilaita ohjataan pohtimaan asioita eri näkökulmista, hakemaan uutta tietoa ja tarkastelemaan sen pohjalta ajattelutapojaan. Oppilaat tulisi innostaa etsimään vastauksia, kuuntelemaan toistensa näkemyksiä ja pohtimaan omaa tietoaan. Opetussuunnitelmassa korostuu oppilaan oma aktiivisuus, joka on peräisin uteliaisuudesta, oppimisen ilosta ja yhteisöllisestä oppimisesta.
Leikit, pelillisyys, fyysinen aktiivisuus, kokeellisuus ja muut toiminnalliset työtavat sekä taiteen eri muodot edistävät oppimisen iloa ja vahvistavat edellytyksiä luovaan ajatteluun ja oivaltamiseen.
Matematiikan tehtävää yläkoulussa kuvaillaan muutamalla rivillä. Niillä tekstiriveillä korostetaan sekä oppilaan myönteisen asenteen tukemista matematiikkaa kohtaan että positiivisen minäkuvan kehittämistä matematiikan oppijoina. Matematiikan opetuksen tulisi kehittää viestintä-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Sen tulisi myös innostaa oppilaita löytämään ja hyödyntämään matematiikkaa omassa elämässään. Mallintaminen, yhteistyö matematiikassa, omien ratkaisujen löytäminen sekä niistä keskusteleminen asetetaan yläkoulumatematiikan tehtäväksi. Millä tavalla nämä tavoitteet toteutuvat jokaisella oppilaalla normaalissa koulutyössä tällä hetkellä?
"Cartwheel" by DAXKO is licensed under CC BY 2.0 |
Sirkusmatematiikka pyrkii vastaamaan niihin opetussuunnitelman tavoitteisiin, joihin perinteinen opetus ei kaikille oppilaille vastaa. Sirkusteemaista opetusta ei ole suunniteltu käytettäväksi jokaisella tunnilla, mutta sen lisääminen muun opetuksen joukkoon saattaa lisätä oppilaiden intoa matematiikkaa kohtaan, kehittää heidän vuorovaikutustaitojaan, lisätä luokan keskinäistä luottamusta ja näin ollen parantaa ryhmähenkeä ja luoda henkisesti turvallinen oppimisympäristö. Sirkus tuo matematiikan tunneille vaihtelua, konkretiaa, ymmärrystä matematiikasta luokkahuoneen ulkopuolella ja käsityksen matemaattisesta mallintamisesta. Sirkusmatematiikan avoimet ryhmätehtävät kannustavat keskustelemiseen, erilaisten ratkaisujen löytämiseen ja niiden arvioimiseen.
Seuraava sirkusesimerkki käy sekä lukiolaisille että peruskoululaisille. Esimerkki sopii tunnille, jolla lukiossa kerrataan ympyrään liittyviä asioita ennen aiheen läpikäyntiä tai peruskoulussa aiheen läpikäynnin jälkeen.
Millaisia malleja oppilaat ovay kärrynpyörän mallintamiselle keksineet?
VastaaPoistaHei Juuso!
PoistaMalleja on varmaan yhtä paljon kuin oppilaitakin. Tyypillisin on varmaan ympyrä jollakin säteellä. Lukiolaisilla on ollut useampi ympyrä (yksi sektori kuvaa käsi-jalka-väliä, sitten käsi-käsi-väliä ja kolmas sektori käsi-jalka-väliä, on tehtu myös ilman käsi-käsi-väliä). Myös muita geometrisia kuvioita on käytetty (esim että ponnistavan jalan ja käden väliin muodoatuu kolmio). Mallinnus riippuu myös kärrynpyörästä. Lukiolaisilla on ollut aika hyvät valmiudet pohtia mallinsa perusteella sitä, mitenkärrynpyörää voi parantaa. Yläkoululaisille tuo ympyrän kehän hahmottaminen on jo aika huikeaa.
Ja trkennukseksi vielä, että itse olen pitänyt tämän tunnin ympyrän yhteydessä, jolloin moni on alkanut varmaan sen vuoksi pohtia tehtävää ympyrän avulla.
VastaaPoista