Siirry pääsisältöön

Sirkusmatematiikka ja OPS


Sirkusmatematiikka on kehitetty toteuttamaan sekä lukion että peruskoulun uusinta (2014) opetussuunnitelmaa. Tässä kirjoituksessa perehdytään enemmän peruskoulun opetussuunnitelmaan ja siihen, millä tavoin sirkus opetusmenetelmänä sitä toteuttaa. Opetussuunnitelmasta nostetaan esille olennaisia kohtia ja niiden toteutuminen esitellään konkreettisen esimerkin avulla. 

Opetussuunnitelman tulkitseminen voidaan aloittaa sen oppimiskäsityksestä. OPS:n oppimiskäsitys perustuu siihen, että oppija on aktiivinen toimija, joka oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itenäisesti että yhdessä muiden kanssa. 

Kieli, kehollisuus ja eri aistien käyttö ovat ajattelun ja oppimisen kannalta olennaisia. Uusien tietojen ja taitojen oppimisen rinnalla oppilas oppii reflektoimaan oppimistaan, kokemuksiaan ja tunteitaan. Myönteiset tunnekokemukset, oppimisen ilo ja uutta luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista.
                                                                                                               -OPS2014

 Perusopetuksen laaja-alaisessa osaamiskokonaisuudessa oppilaita ohjataan pohtimaan asioita eri näkökulmista, hakemaan uutta tietoa ja tarkastelemaan sen pohjalta ajattelutapojaan. Oppilaat tulisi innostaa etsimään vastauksia, kuuntelemaan toistensa näkemyksiä ja pohtimaan omaa tietoaan. Opetussuunnitelmassa korostuu oppilaan oma aktiivisuus, joka on peräisin uteliaisuudesta, oppimisen ilosta ja yhteisöllisestä oppimisesta.

Leikit, pelillisyys, fyysinen aktiivisuus, kokeellisuus ja muut toiminnalliset työtavat sekä taiteen eri muodot edistävät oppimisen iloa ja vahvistavat edellytyksiä luovaan ajatteluun ja oivaltamiseen.
                                                                                                                   -OPS2014

 Matematiikan tehtävää yläkoulussa kuvaillaan muutamalla rivillä. Niillä tekstiriveillä  korostetaan sekä oppilaan myönteisen asenteen tukemista matematiikkaa kohtaan että positiivisen minäkuvan kehittämistä matematiikan oppijoina. Matematiikan opetuksen tulisi kehittää viestintä-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Sen tulisi myös innostaa oppilaita löytämään ja hyödyntämään matematiikkaa omassa elämässään. Mallintaminen, yhteistyö matematiikassa, omien ratkaisujen löytäminen sekä niistä keskusteleminen asetetaan yläkoulumatematiikan tehtäväksi. Millä tavalla nämä tavoitteet toteutuvat jokaisella oppilaalla normaalissa koulutyössä tällä hetkellä?

Cartwheel
"Cartwheel" by DAXKO is licensed under CC BY 2.0
  

Sirkusmatematiikka pyrkii vastaamaan niihin opetussuunnitelman tavoitteisiin, joihin perinteinen opetus ei kaikille oppilaille vastaa. Sirkusteemaista opetusta ei ole suunniteltu käytettäväksi jokaisella tunnilla, mutta sen lisääminen muun opetuksen joukkoon saattaa lisätä oppilaiden intoa matematiikkaa kohtaan, kehittää heidän vuorovaikutustaitojaan, lisätä luokan keskinäistä luottamusta ja näin ollen parantaa ryhmähenkeä ja luoda henkisesti turvallinen oppimisympäristö. Sirkus tuo matematiikan tunneille vaihtelua, konkretiaa, ymmärrystä matematiikasta luokkahuoneen ulkopuolella ja käsityksen matemaattisesta mallintamisesta. Sirkusmatematiikan avoimet ryhmätehtävät kannustavat keskustelemiseen, erilaisten ratkaisujen löytämiseen ja niiden arvioimiseen. 

 Seuraava sirkusesimerkki käy sekä lukiolaisille että peruskoululaisille. Esimerkki sopii tunnille, jolla lukiossa kerrataan ympyrään liittyviä asioita ennen aiheen läpikäyntiä tai peruskoulussa aiheen läpikäynnin jälkeen.  

Tehtävä annetaan opettajan jakamille 3-4 hengen ryhmille. Peruskoulussa ryhmätyön täytyy olla kontroilloidunpaa ja tehtävä on ennen sen jakamista hyvä käydä opettajan johdolla läpi. Peruskoulussa oppilaat kannattaa myös ohjeistaa ensin tekemään kirjallinen suunnitelma tehtävän ratkaisemisesta ja jakamaan kaikille omat vastuualueet. Jos ryhmässä ei ole ketään, joka osaisi tehdä kärrynpyörän, voi pyytää mallia muusta ryhmästä. Opettaja korostaa että kaikkien kärrynpyörät ovat erilaisia.
 
 

Yllä oleva esimerkki sirkusmatematiikasta vastaa hyvin opetussuunitelman tavoitteisiin ja matematiikan tehtävään oppiaineena. Sisällön lisäksi oppilaat pääsevät harjoittelemaan mallinnusta ja käyttämään laajasti geometrian osaamistaan. Ongelma ei ratkea suoraan millään yläkoululaiselle tutulla kaavalla, vaan matematiikkaa täytyy osata soveltaa reaalimaailmaan.  

P.S. Jos oppilaat päätyvät tulokseen, jossa kärrynpyörän kulkema matka on jonkin ympyrän kehän pituus, voitte katsoa videon Cyr-renkaasta ja pohtia mitä eroa sillä pyörähtämisessä on kärrynpyörän kanssa. Tämä tehtävä on hauska myös siksi, että ne oppilaat, jotka osaavat kärrynpyörän, oppivat siitä todennäköisesti jotain uutta. Tämän esimerkin avulla opitaan siis matematiikkaa sekä sirkusta!

Kommentit

  1. Millaisia malleja oppilaat ovay kärrynpyörän mallintamiselle keksineet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Juuso!
      Malleja on varmaan yhtä paljon kuin oppilaitakin. Tyypillisin on varmaan ympyrä jollakin säteellä. Lukiolaisilla on ollut useampi ympyrä (yksi sektori kuvaa käsi-jalka-väliä, sitten käsi-käsi-väliä ja kolmas sektori käsi-jalka-väliä, on tehtu myös ilman käsi-käsi-väliä). Myös muita geometrisia kuvioita on käytetty (esim että ponnistavan jalan ja käden väliin muodoatuu kolmio). Mallinnus riippuu myös kärrynpyörästä. Lukiolaisilla on ollut aika hyvät valmiudet pohtia mallinsa perusteella sitä, mitenkärrynpyörää voi parantaa. Yläkoululaisille tuo ympyrän kehän hahmottaminen on jo aika huikeaa.

      Poista
  2. Ja trkennukseksi vielä, että itse olen pitänyt tämän tunnin ympyrän yhteydessä, jolloin moni on alkanut varmaan sen vuoksi pohtia tehtävää ympyrän avulla.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sirkuspedagogiikkaa

Kyselytutkimus sirkuspedagogiikan käsitteestä Pedagogiikka tarkoittaa tapaa, jolla opetus järjestetään sekä sen kasvatuksellisia perjaatteita. Pedagoginen ajattelu heijastuu opettajan valinnoissa. Kaikki ohjaajat ja opettajat tekevät jatkuvasti erilaisia valintoja opetuksessaan. Valintoja opettaja tekee omien arvojensa sekä omien kasvatusperjaatteidensa mukaisesti. Arvoja ja perjaatteita on tärkeää myös reflektoida ja arvioida jatkuvasti. Sirkusta opetetaan ympäri maailmaa ja sitä käytetään myös sirkuksen ulkopuolella. Sosiaalinen sirkus vie sirkusopetusta aina varhaiskasvatuksesta vanhainkoteihin, erilaisten kuntoutujien ja esimerkiksi maahanmuuttajanuorten luokse. Siitä huolimatta sirkuspedagogiikasta ei löydy yksiselitteistä määrittelmää tai auki selitettyä arvopohjaa. Ei ole edes kovin selvää, tarkoitetaanko sirkuspedagogiikalla nimenomaan sirkuksessa tapahtuvaa opetusta vai onko siinä kysymys kokonaan erillisestä kasvatussuuntauksesta. Joissakin yhteyksissä sirkuspedagogiikalla on

Jongleeraus ja matematiikka

 Filosofian tohtori, matemaatikko ja jonglööri Harri Varpanen on yhdistänyt työssään matematiikkaa ja jongleeraamista. Varpanen on käsitellyt muun muassa jongleerauksen satunnaiskuvioita ja tilaverkkoja. Tässä postauksessa esitellään lyhyesti klassisen jongleerauksen matemaattista mallia, eli siteswappia , sekä sen soveltamista matematiikan opetuksessa Varpasen haastattelun pohjalta. Kommentoi alle ajatuksiasi ja vaikka ehdotuksia harjoitustehtävistä eri asteille kokeiltavaksi! Siteswap Jongleeraamista voidaan matemaattisesti mallintaa siteswap-merkintätavalla. Kyse ei ole vain matemaatikkojen tavasta kuvata jongleerausta, vaan yleisesti käytössä oleva tapa merkitä erilaisia jongleerauskuvioita. Yksinkertaisesti siteswap-merkintätapaa voidaan kuvata näin: Tyypillinen kolmen pallon heitto, jossa kolme palloa heitetään vuorollaan kädestä toiseen tasaisessa rytmissä, voidaan kuvata numerosarjalla 333333... Luku kolme tarkoittaa tahtiväliä, jolloin sama pallo heitetään aina uudelleen (Kuv

Yläkoulu: Sirkus ja peruslaskutoimitukset

Seitsemännen luokan matematiikan opetus aloitetaan usein peruslaskutoimituksista. Ryhmä on tällöin vielä uusi, joten ryhmäyttämisen merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi. Ennen tämän tunnin toteuttamista kannattaa teettää ryhmällä muita ryhmäyttäviä harjoituksia, joista tulee postaus myöhemmin. Reippaan ja innokkaan ryhmän kanssa voi toki hypätä heti sirkuksen ihmeelliseen maailmaan.  Tunnin oppisisältö: peruslaskutoimitukset, ongelmanratkaisu, yhteisöllisyys, luottamus, toisten kunnioittaminen, ryhmäyttäminen Tunnin sirkussisältö: Ihmispyramidit, konttapyramidit Tunnin kesto: 60 min, voidaan muokata sopivan mittaiseksi Turvallisuus: Jumppa/joogamatot on hyvä varata jokaiselle ryhmälle. Turvallisuusohjeet pyramidia varten tulee käydä ryhmän kanssa huolella läpi. Ohjeet alla. Pyramidi on kuitenkin turvallinen kun se tehdään oikein. Välineet: Kts Kuvat 2&3. Opettajan ennalta tekemät tehtävät. Opettaja tekee numerolaput oppilaille. Numerolaput kiinnitetään oppilaan kaulaan ohuella